torsdag 17 december 2009

STURE BERGWALL FÅR RESNING! Jag bor i en rättsstat.

JAG LITAR PÅ RÄTTVISAN!
Sture Bergwall får resning - vi lever inte i Kafkaland. 
Vi är inte maktlösa i ett rättsmaskineri utan ansikte.
Vi är människor, vi kan göra fel och vi kan efteråt hjälpas åt att rätta till det.
Vi kan ta hand om och försöka läka dem som skadats men överlevt i rättssystemets trafikolyckor.


Till 
Sture Bergwall 
och Stures stora familj
Hannes Råstam
Thomas Olsson
Martin Cullberg

Respekt, värme och innerligt tack till er alla!

Överåklagare Björn Ericsson, hovrättens jurister, alla ni som arbetar för sanningen och rättvisan.
Tack för den bästa julklappen.

Om ni visste ... att jag faktiskt varit orolig. Tvivlat. Att jag därför storgråter av lättnad.
Om ni visste vad ert rätta beslut i detta betyder för en vanlig medborgare som jag, en mamma, en farmor, en läkare som på nära håll ser Sture Bergwalls utsatthet.
Det betyder att känna sig hemma i sitt land.
Det betyder tillit, hopp, tillförsikt, kraft.

Jag har skrivit om Sture Bergwall här:
http://www.dn.se/opinion/debatt/tourettes-syndrom-kan-forklara-fallet-quick-1.914084

/ Rigmor